Maar liefst 23 restaurants, tavernes en brasseries uit de hele Antwerpse Kempen nemen deel aan het nieuwe initiatief Pure Kempen Menu van Unizo. Maandagmiddag werd in restaurant Ter Hove in Kasterlee het project voorgesteld.
De deelnemers mogen zich de Pure Kempen Ambassadeurs nemen. Ze serveren hun klanten de volgende weken een exclusief gerecht op basis van streekproducten, begeleid door een fris streekbiertje.
Regional branding-project Pure Kempen
In de herfst van vorig jaar bereidden 15 Kempense chef-koks, aangevoerd door sterrenkok Viky Geunes, hun persoonlijke Kempen Menu, gebaseerd op streekgebonden ingrediënten. De bedoeling was om zowel horeca-uitbaters als –bezoekers in contact te brengen met vaak onbekende maar (h)eerlijke producten van eigen bodem. De campagne werd zeer gesmaakt.
Een vervolg kon dan ook niet uitblijven. UNIZO maakt daar deze herfst werk van, als onderdeel van het regional branding-project Pure Kempen. Samen met RURANT, TPA, vzw Kempens Landschap en Boerenbond Projecten zorgt Unizo voor de promotie, begeleiding en vorming. Steun kregen ze van de EU-EFRO, provincie Antwerpen en de Vlaamse overheid.
De prijzen zijn zeer democratisch gehouden, van 8 tot 25 euro. Samen vormen al deze gerechten een staalkaart van al het lekkers dat het Antwerpse platteland te bieden heeft.
De gebruikte ingrediënten voor de 23 menu's en de daarbij geserveerde biertjes zijn origineel Kempens en variëren van 'varkenstournedos met stamppot van savoien en pompoen met een blonde de Koninck', over 'kipkap en Postelse kaasblokjes met huisgebakken klotbrood en blonde Postel' tot 'Chaamse kip in een sausje van koolzaadhoning met diverse bereidingen van braeburnappel uit Oud-Turnhout, vergezeld van een lichtblond Zilverpelbier'. Smakelijk.
Op de foto boven : Burgemeester Ward Kennes, schepen voor toerisme en lokale economie Mies Meeus, Kristof Thijssens directeur Unizo Kempen en Orisia Kemps van Unizo mochten bij de lancering niet ontbreken. Het werd een boeiende ontdekking.
Beelden : credits Guy Verellen / Nnieuws.